Tervetuloa uudelle digitaaliselle valmistusalustalle, jolla voit tehdä tarjouspyyntöjä, saada suunnitteluanalyysin ja tilata osia

2. marraskuuta 2020 Matthew Hatch

Hei! Täysin uusi digitaalinen alustamme mullistaa valmistuksen jälleen kerran, mutta sinä – asiakkaamme – olet edelleen kaiken keskipiste. Olemme rakentaneet koko valmistusjärjestelmämme uudelleen tarjouspyynnön tekemisestä tuotantoon ja laadunvarmistukseen, jotta ideasi voitaisiin muuntaa tuotteeksi entistä nopeammin ja valmistus voitaisiin optimoida tuotteen koko elinkaaren ajan, olipa kyseessä prototyyppien tekeminen tai kysynnän mukaan tapahtuva valmistus.

Järjestelmän keskiössä on uusi, helppokäyttöinen tarjous- ja -tilausalusta. Sen nykyaikainen, intuitiivinen käyttöliittymä on suunniteltu niin, että osien lataamiseen, tarjouspyyntöjen tekemiseen ja tilaamiseen kuluu vähemmän aikaa ja ideoiden toteuttamiseen markkinakelpoisiksi jää puolestaan enemmän aikaa. Järjestelmästä löytyy myös uusia ominaisuuksia: siinä on aikaisempaa enemmän tuotantomahdollisuuksia, useita osakokoonpanoja yhdessä tarjouksessa, enemmän kuin olet osannut toivoakaan.

Haluamme aluksi esitellä sinulle alustaa ja tuoda esiin sen navigointiin, organisoimiseen ja toimintaan liittyviä tärkeimpiä ominaisuuksia sekä muita elementtejä.

Navigointi 

Kirjautuminen sisään

Napsauta PYYDÄ TARJOUS minkä tahansa protolabs.fi sivun oikeassa yläkulmassa tai KIRJAUDU SISÄÄN tilillesi suoraan sen yläpuolelta. Sieltä voit myös luoda nopeasti uuden tilin – tilin luominen on helppoa ja vie vain hetken – tai kirjautua sisään olemassa olevalle Protolabs-tilillesi.

Projektin aloittaminen

Kun olet kirjautunut sisään, tulet PROJEKTIT-sivulle. Tervetuloa – hienoa, että olet täällä! Valitse LUO UUSI PROJEKTI. Tämän jälkeen voit nimetä projektisi: esimerkiksi insuliinipumppu, metallikannatin V2, aero-lämmönsiirrin_01. Kun olet nimennyt projektin, napsauta LUO UUSI TARJOUSPYYNTÖ. Valitse lopuksi haluamasi palvelu: ruiskuvalu, CNC-koneistus tai 3D-tulostus.

Osan lataaminen

Seuraavaksi voit ladata yhden (tai useamman) 3D-CAD -tiedoston. Voit tehdä sen joko selaamalla tallennettuja tiedostojasi tai yksinkertaisesti Vedä ja pudota -käyttöliittymämme kautta. Hyväksymme seuraavat tiedostomuodot:

  • IGES (.igs)
  • STEP (.stp)
  • SolidWorks (.sldprt)
  • PTC Creo (.prt)
  • Parasolid (.x_t and .x_b)
  • ACIS (.sat)
  • AutoCAD (.dwg, vain 3D)
  • Autodesk Inventor (.ipt)
  • CATIA (.CatPart)
  • Pakatut kansiot (.ZIP) voivat sisältää minkä tahansa edellä mainittujen tiedostotyyppien yhdistelmän.
  • 3D-tulostuspalvelumme laatii tarjouspyynnön myös Stereolithography (.stl) -tiedostosta.

Osia koskevan tarjouksen konfigurointi

Nyt kun olet ladannut CAD-tiedoston tai -tiedostot projektiisi, napsauta JATKA, niin pääset konfiguroimaan osasi yksityiskohtaisesti esimerkiksi materiaalin, määrän, viimeistelyn, palvelukohtaisten vaihtoehtojen, ITAR-vaatimusten ja erityisohjeiden osalta. Uudella alustalla liikkuessasi huomaat, että kaikki vaiheet latauksesta konfigurointiin on paljon helpompia kuin ennen – ja paljon nopeampia. Kun olet valmis, napsauta ANALYYSI. Saat interaktiivisen tarjouksen ja maksuttoman suunnitteluanalyysin usein jo 20 minuutin kuluessa.

Tilauksen tarkistaminen

Sähköpostiisi on tullut Protolabsilta viesti, josta pääset siirtymään suoraan projektiisi TARKISTAMAAN JA TILAAMAAN osat, joista teit tarjouspyynnön. Sinulla on nyt reaaliaikaiset tiedot hinnoittelusta ja valintoihisi perustuva suunnitteluanalyysi. Jos haluat muokata osien määrää ja lähetystä, se ei ole ongelma. Päivitetyt hintatiedot näkyvät tarjouksessa. Kun kyseessä on 3D-tulostus, näet heti, miten materiaali ja resoluutiotaso vaikuttavat hintaan.

Uutta alustalla on kalenteritoiminto: valitse päivämäärä, jolloin haluat osat lähetettävän ja katso, miten lähetyspäivä vaikuttaa kustannuksiin. Myös lähetyksen kokonaiskustannukset ja verot näkyvät jo uloskirjautumishetkellä – eivät vasta sen jälkeen. Tämä tarkoittaa, että piilomaksuja ei ole, joten tarjous on täsmällinen ja luotettava kustannusarvion osalta. Voit jakaa tarjouksen kollegoillesi tai hankintatiimille. Ennen kuin siirryt kassalle ja tilaat osia, tutustutaanpa vielä alustamme ytimeen – automatisoituun suunnitteluanalyysiin.

Suunnitteluanalyysi

Yksinkertaisesti voidaan todeta, että suunnitteluanalyysimme antaa palautetta CAD-tiedostosi geometriasta osan tai rakennelman valmistettavuuden parantamiseksi. Uudella alustallamme suunnitteluanalyysiä on parannettu niin, että suunnittelupäätöksiä on entistä helpompi tehdä. Tämä analyysi ja siitä seuraavat malliin tehtävät muokkaukset puolestaan voivat lyhentää osien valmistusaikaa ja pienentää tuotantokustannuksia. Joissakin tapauksissa mallissasi ei ole mitään sen kummempia valmistettavuuteen liittyviä ongelmia. Jos muutoksia ei tarvita, ei niitä edes ehdoteta. Kaikki on valmista seuraavaan vaiheeseen. Joissakin tapauksissa sinun voi kuitenkin olla paras tehdä parannuksia malliin. Tarjousnäkymässä näet pieniä vihreitä, keltaisia ja punaisia kuvakkeita tarjouksen alaosassa jotka koskevat osaa. Värit vaihtelevat sen mukaan, mitä toimenpiteitä vaaditaan. Vihreä ilmaisee, että voit jatkaa eteenpäin. Mutta jos näet keltaisen tai punaisen ohjekuvakkeen, sinun on napsautettava TARKASTELE OHJEITA -painiketta nähdäksesi suunnitteluun liittyvän palautteen. Me tutkimme esimerkiksi päästöjä, seinämien paksuutta, reikien ominaisuuksia ja monia muita muuttujia käyttämästäsi valmistuspalvelusta riippuen ja korostamme niitä ominaisuuksia, jotka mahdollisesti aiheuttavat ongelmia. Kaikki suositellut muutokset ovat vapaaehtoisia, mutta siitä huolimatta suositeltavia valmistettavuuden parantamiseksi. Pakolliset muutokset tarkoittavat sitä, että sinun on päivitettävä osageometria palautteen perusteella ja ladattava uusi CAD-tiedosto jatkaaksesi. Esimerkiksi sellaisissa tapauksissa, joissa osat ruiskuvaletaan, saatamme tilausprosessin nopeuttamiseksi tehdä muunnellun version mallista, jonka voit hyväksyä (tai hylätä). Onko sinulla vielä suunnitteluanalyysiimme liittyvää kysyttävää? Ei hätää, tutustu blogipostaukseemme, jossa tehdään syväsukellus suunnitteluanalyysiin.

Tilaaminen

Kun osasuunnitelmasi on optimaalinen, kaikki muokkaukset on tehty ja hinta- ja lähetystiedot ovat kunnossa, napsauta TILAAMINEN -kohtaa TARKISTA JA TILAA -sivulla. Täydennä lähetystiedot (lisää viitenumero, toimitusosoite ja vientiasiakirjat) ja laskutustiedot (maksu luottokortilla tai ostotilauksella), vahvista yksityiskohdat ja paina VIIMEISTELE TILAUS. Valitsemastasi lähetyspäivästä riippuen osat voidaan lähettää jopa päivässä, ja ne ovat sinulla pian sen jälkeen.

Se kertoo hyvin, miten sujuvasti tarjous- ja tilausprosessi toimii, mutta alustassa on paljon muitakin ominaisuuksia ja hyötyjä.  Asioita, jotka on suunniteltu parantamaan koko ostokokemustasi. Organisoimiseen ja toimintaan liittyviä asioita, joita haluamme käsitellä ennen kuin lopetamme tältä erää.

Organisoiminen Ja Toiminta

Organisation and Collaboration

Jos pidät siististä ja selkeästä käyttöliittymästä, meillä on sinulle hyviä uutisia: olet juuri oikeassa paikassa. Nyt kun sinulla on tili ja olet alkanut luoda projekteja, tehdä tarjouspyyntöjä ja tilata osia, voit järjestää tilisi projektien mukaan ja luoda osaluettelon. Niin paljon parempaa kuin lajitella erilaisia tarjouspyyntöpinoja!

 

Tarvitseeko tarjouspyyntöä varten ladata lisää osia? Kuten aiemmin mainittiin, voit ladata ja konfiguroida useita osia useista palveluista – ruiskuvalusta, koneistuksesta ja 3D-tulostuksesta. Tämäkin auttaa järjestyksen säilyttämisessä. Onko tarjous umpeutunut? Ei hätää. Pääset helposti tarjouksiin, jotka eivät ole enää voimassa, ja voit pyytää tarjouksen välittömästi uudelleen samalle osalle.

 

Säilytämme myös kaikki CNC-koneistukseen liittyvät tiedot aikaisemmista tilauksista, joten voit tilata uudelleen ja saada täsmällisiä, yhdenmukaisia osia milloin tahansa. Entä muutosten valvonta? Muutoksia seurataan ja ne tallennetaan, joten eri suunnitteluversiot ovat helposti käytettävissä.

 

Tarjousten ja tilausten hakeminen on vaivatonta PROJEKTIT-sivulla olevan hakupalkin ja tilaushistoriasi avulla. Kaikki edellä mainitut suunnitteluanalyysit, jotka ovat olleet osa tarjouksia, ovat helposti saatavilla: löydät ne kätevästi vastaavan projektisi kohdalta. Voit toimittaa itse hartsin ja hoitaa hallinnoinnin suoraan alustalla.

 

Olemme lisänneet alustalle VÄLITÄ TARJOUS -toiminnon, jonka avulla voit jakaa tarjouksiasi helposti kollegoille, esimiehille ja hankintatiimeille. Projektissa mukana olevat henkilöt voivat mukauttaa läpimenoaikaa, materiaaleja, viimeistelyä ja muita valintoja nähdäkseen niiden vaikutuksen hintaan reaaliaikaisesti. Voit myös välittää tarjouksia ulkopuolisille, joiden tarvitsee niistä tietää.

 

Jos olet palaava asiakas, haluamme kiittää sinua. Tiedämme, että uusi alusta voi joskus vaatia hieman totuttelemista, mutta toivottavasti siirtyminen vanhasta järjestelmästämme uuteen on sujuvaa ja että käyttöliittymä näyttäytyy sinulle yhtä helppokäyttöisenä kuin mikä tavoitteemme oli. Jos olet uusi asiakas, joka on tilannut aikaisemmin muilta valmistusalustoilta, tulet pitämään meidän versiostamme.

 

Lataa osa tai kokeile mallitarjouspyyntöämme, jos et ole varma, miten kaikki toimii.