Protolabsin uudistunut tarjousalusta – palveluittain: Ruiskuvalu

20. lokakuuta 2020 Matthew Hatch

Protolabsin uudistunut digitaalinen tarjousalusta on vihdoinkin täällä! Se on täysin uusi digitaalinen valmistusalusta, joka on erittäin toiminnallinen ja joka vähentää merkittävästi tuotteiden markkinoille tuomiseen kuluvaa aikaa.

Tässä artikkelisarjassa tarkastelemme sitä, mikä on muuttunut valmistuspalveluissa uudella alustalla. Teemme yhteenvedon ja luomme myös yksityiskohtaisemman katsauksen siitä, mitä voit odottaa ladatessasi alustalle CAD-mallisi. Lisäksi käymme läpi tarjouspyynnön jättämisen, osien analysoimisen ja tilauksen tekemisen.

Tässä artikkelissa käsittelemme uutta alustaa ruiskuvalu osien lataamisen osalta – Protolabs on maailman johtava prototyyppien ja toiminnallisten osien valmistaja.

Kirjautuminen / Rekisteröityminen

Uuden alustan julkaisemisen myötä ”Oma tili” ei ole enää käytettävissä. Edellistä palvelua käyttäneet voivat kirjautua sisään olemassa olevalla sähköpostiosoitteellaan ja salasanallaan. Kaikki aikaisemmin tehdyt tilaukset säilyvät tilaushistoriassa, ja tarjouspyynnöt 30 päivän ajalta ennen uuden alustan julkaisemista näkyvät ”Projekti 0” -kansiossa. Käyttäjiä, jotka ovat ladanneet tai tilanneet osia aikaisemmin mutta eivät olleet asettaneet salasanaa, pyydetään luomaan uusi salasana rekisteröitymisen yhteydessä. Kuten edellistä palvelua käyttäneiden asiakkaiden kohdalla, kaikki aikaisemmin tehdyt tilaukset ja kaikki tarjouspyynnöt 30 päivän ajalta ennen uuden alustan julkaisemista ovat näkyvissä.

Kun olet kirjautunut uudelle alustalle, huomaat, että kyseessä on hyvin helppokäyttöinen käyttöliittymä. Osien hakeminen on helppoa, ja voit myös kätevästi järjestää nykyisiä ja arkistoituja projekteja.

Materiaalinhallintaan liittyvien tietojen ja asiakkaan toimittamaa materiaalia koskevien lomakkeiden lisäksi alustalla on myös työkalujen omistukseen liittyviä vaihtoehtoja perusoikeuksista muottien täyteen omistusoikeuteen. Työkalujen omistus on tärkein seikka siirtyessämme kohti kysyntään perustuvaa valmistusta (ODM), mutta siitä lisää myöhemmin.

Lataaminen

Jotta voit ladata CAD-tiedostoja uudelle alustalle, tarvitset tilin, jos sinulla ei jo ole sellaista. Myös ruiskuvalettujen osien uudelleentilaukset vanhoista muoteista on mahdollista.

Erittäin hyödyllistä on, että voit nyt ladata useita osia yhdellä kertaa. Voit myös hallinnoida latauksia ryhmissä, joten erotat selkeästi eri osat ja niiden muutokset. Tämä mahdollistaa tehokkaan projektinhallinnan. Voit jopa jakaa latauksia kollegoillesi, mikä on osa Välitä tarjous -toimintoa.

Erityisesti ruiskuvalettujen osien CAD-latauksiin tarkoitetut ylivalu- ja inserttivaluvaihtoehdot ovat entistä selkeämpiä ja helppokäyttöisempiä. Myös muotin kestoikä esitetään selkeästi sekä prototyyppien valmistuksen että ODM:n osalta.

Hyväksymme ruiskuvaluun seuraavat tiedostomuodot:

  • IGES (.igs)
  • STEP (.stp)
  • SolidWorks (.sldprt)
  • PTC Creo (.prt)
  • Parasolid (.x_t and .x_b)
  • ACIS (.sat)
  • AutoCAD (.dwg, vain 3D)
  • Autodesk Inventor (.ipt)
  • CATIA (.CatPart)
  • Pakatut kansiot (.ZIP) voivat sisältää minkä tahansa edellä mainittujen tiedostotyyppien yhdistelmän.

Osien Konfigurointi

Tarjouspyynnön konfiguroinnissa on myös paljon elementtejä, jotka nopeuttavat ja yksinkertaistavat prosessia. Nyt voit esimerkiksi nimetä osia uudelleen käydessäsi läpi malliin tehtyjä tai ehdotettuja muutoksia. Tämä on hyödyllinen yksityiskohta hallinnoidessasi projektia, sillä aiemmin ei osia pystynyt nimeämään uudelleen. Jopa osatilauksen toistaminen on helppoa, kun tarvitset samanlaisia mutta erivärisiä osia. Myös jos projektissa on useiden osien tarjouspyyntöjä ja yksi niistä viivyttää tilausta, kyseinen osa voidaan poistaa ja siitä voidaan tehdä erillinen tilaus. Näin voit varmistaa, että saat kaikki valmistetut ja lähetetyt osat mahdollisimman nopeasti.

Muutosten valvonta on helppoa, sillä kaikkea seurataan ja kaikki tallennetaan. Niinpä aikaisemmat suunnitteluversiot ovat helpommin käytettävissä. Myös suunnittelupäätöksiä on helppo tehdä, koska Välitä tarjous -toiminto mahdollistaa sen, että useat käyttäjät näkevät tarjouksen samaan aikaan. He voivat mukauttaa valmistusaikaa, materiaaleja, viimeistelyä ja muita valintoja nähdäkseen niiden vaikutuksen hintaan reaaliajassa.

Lisäksi suunnittelija voi tehdä kaiken teknisen työn ja siirtää sitten tarjouksen hankintaosastolle tilauksen viimeistelyä varten.

Saatavillasi on apua tarjouksen tekniseen konfigurointiin. Pääset hyödyntämään sitä kirjautuessasi sisään. Apua on tarjolla pika-aloitusoppaan, vinkkien, päivitysten ja live chatin muodossa.

Analysointi

Uuden järjestelmän suunnitteluanalyysitoiminto on aiempaa kattavampi mutta kuitenkin yksinkertaisempi ja helppokäyttöisempi. Osien osalta läpinäkyvyyttä on parannettu ja viestintää lisätty, joten tiedät tarkasti osiesi kulloisenkin tilan.

Yksi tärkeimpiä muutoksia ovat värikoodit. Osilla on monta tilaa niiden kulkiessa läpi konfigurointi-, analyysi-, tarkistus- ja hyväksyntävaiheen. Jokaisella tilalla on oman värikoodinsa. Tavoitteena on, että osien tila on lopuksi ”Valmis valmistukseen”, joka on väriltään vihreä.

Valkoinen – Konfigurointi tarvitaan: Kaikkien äskettäin ladattujen osien tila on ensin valkoinen. Osat vaativat konfiguroinnin ennen kuin voit jatkaa asiointia.

Harmaa – Valmistusanalyysi meneillään: Osat, joiden tila on harmaa, ovat parhaillaan Protolabsin analysoitavina, ts. niiden valmistusrajoituksia, toimitusaikoja ja hinnoittelua määritetään. Saat meiltä sähköpostiviestin, kun kaikki projektiin liittyvät osat ovat valmiit tarkistettavaksi.

Vihreä – Valmis valmistukseen: Kun osien tila on vihreä, niiden analyysi- ja tarjousvaiheet on suoritettu eivätkä ne vaadi enää tarkistusta tai hyväksyntää. Voit tehdä tilauksen, kun kaikki tarjoukseen liittyvät osat ovat saavuttaneet tämän tilan.

Keltainen – Tarkista ja hyväksy: Osat, joiden tila on keltainen, ovat lähes valmiit valmistukseen. Sinun on vielä tarkistettava valmistusanalyysi hyväksyäksesi annetut ohjeet, portteja ja ulostyöntötappeja koskevat suunnitelmat ja/tai valitaksesi kierteitysvaihtoehdot. Kun olet hyväksynyt nämä, osien tilan väri vaihtuu vihreäksi.

Punainen – Muutoksia vaaditaan / Ei voida valmistaa: Valitettavasti emme pysty valmistamaan osia, joiden tilan väri on punainen. Tarkastele valmistusanalyysiä saadaksesi selville, miten voit muokata osaa niin, että se vastaa tuotantovalmiuksiamme. Ota yhteyttä, niin sovellusinsinöörimme auttavat sinua.

Musta – Umpeutunut tarjous: Hinta ei ole enää voimassa niille osille, joiden tilan väri on musta. Pyydä tarjousta uudelleen.

Uuden järjestelmän valmistettavuus-analyysi luokittelee toimenpiteitä vaativat seikat, jotta osien suunnittelua pystytään hallinnoimaan aiempaa helpommin. Luokittelu voi tapahtua esimerkiksi pintarakenteen, säteen tai portin mukaan. Myös kaikki tarjousryhmän osat ovat helposti näkyvillä ja saatavilla, joten korjausten hallinnointi on aikaisempaa helpompaa.

On syytä huomata, että syöttöpiste ja ulostyöntötappi suunnitelma on hyväksyttävä analyysivaiheessa, jotta vältetään ongelmat ja viivästykset tilausta tehtäessä. Kaikki hyväksyntään liittyvät tiedot tallentuvat järjestelmään, myös se, kuka antoi hyväksynnän.

Tilaus Ja Asiointi

Vahvistus- ja tilausprosessi sisältää valmistusosien laskurin. Se on helppokäyttöinen, hintakäyrä, josta käy ilmi osien kulut riippuen muotin kestoiästä ja haluttujen osien määrästä – prototyyppien tai tuotanto osien valmistuksessa. Sinun tarvitsee valita sinulle sopiva kohta kaaviosta, niin tilauksesi päivittyy vastaavasti.

Uuden järjestelmän interaktiivinen kaavio antaa aina 20 000 valettuun kappaleeseen saakka hinnan. Jos ODM-määrä on paljon suurempi, alun perin lähetetään 500 kappaleen näyte erä, mutta kirjautuessasi ulos voit sopia jäljellä olevien osien toimituksesta. Avainasemassa ovat tässä muotin kestoikä ja työkalun omistusoikeus, sillä vaihtoehtoja on nyt jopa yli 2 000 käyttökertaan ja työkalun omistus kaikissa ODM-projekteissa.

Myös toimituspäivä on nyt mahdollista valita kalenteritoimintoa käyttäen, ja samalla näet, miten kustannukset nousevat tai laskevat. Tämä on hyödyllinen, aikaa säästävä työkalu kustannusten hallintaan. Järjestelmä myös erittelee lähetyskustannukset osatilausten mukaan, eikä piilomaksuja ole.

Toimitukset Iso-Britannian ja Euroopan unionin ulkopuolelle edellyttää kyselylomakkeen täyttämistä, mutta se on helppoa, jossa asiakaspalvelutiimimme voi tarvittaessa auttaa sinua.

Lopuksi – mikä lienee tärkeintä – pystyt myös välittämään tarjouksen kollegoillesi. Näin useat henkilöt pystyvät muokkaamaan tarjousta, ja voit vahvistaa sen ennen tilausta.

Osien Vastaanotto

Uudessa järjestelmässä kaikkien tunnisteiden muoto on muuttunut – erityisesti osan, tarjouspyynnön, tilausvahvistuksen, valmistuksen, lähetyksen ja hankintatilauksen tunniste näkyy merkinnöissä nyt eri tavalla.

Jos olet tilannut sertifioitua materiaalia, myös pakkauksiin merkitään selkeästi, mikä sertifiointi liittyy mihinkin osaan.

Kun tilaat ODM-osia, saat sähköpostitse kopion kehitysraportista tukemaan laatuprosessejasi. Tämäkin on yksi ODM-tarjontamme hienoja ominaisuuksia.